سرپرست وزارت آموزش و پرورش:
مشکلات نظام تعلیم و تربیت باید از نگاه مدرسه بررسی شود/ هدف در بررسی اعتراضات رتبهبندی، کمک به معلمان از طریق مسیرهای قانونی است
سرپرست وزارت آموزش و پرورش معتقد است که حکمرانی در آموزش و پروش با مشارکت معلمان و خانوادهها و شنیدن صدای آنها به سرمنزل مقصود میرسد.
رضامراد صحرایی در دیدار با تشکلهای فرهنگیان با تبریک ایام ماه مبارک رمضان و آرزوی توفیق قبولی عبادتها و نیایشها در این ماه مبارک و تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع) اظهار کرد: اولین جلسه خود را برای درک بیشتر مسائل آموزش و پرورش و معلمان به تشکلهای فرهنگیان اختصاص دادهام، زیرا میدانم تشکلها با کف مدرسه و معلمان، ارتباط نزدیکی دارند.
وی ضمن تشکر از تلاشهای دکتر نوری، وزیر پیشین آموزش و پرورش که در یک سال و نیم گذشته زحمتهای زیادی برای نظام تعلیم و تربیت کشیدند، اظهار کرد: یکی از افتخاراتم، تحصیل در دانشسرای تربیت معلم و خدمت به عنوان معلم در نظام تعلیم و تربیت کشور است و سطوح مختلف معلمی را طی کردهام. به همین دلیل آموزش و پرورش را به خوبی میشناسم و آموزش و پرورش را دوست دارم و به دلیل همین شناخت و دوست داشتن بود که مسئولیت سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را با مشکلات بزرگی که این دستگاه عظیم پیش رو دارد، پذیرفتم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دستگاه تعلیم و تربیت، یکی از بزرگترین دستگاههای کشور است و کسی که این دستگاه را بر عهده میگیرد، مسئولیت بسیار سنگینی خواهد داشت، گفت: یکی از وظایف تشکلها امید دادن است. بُن مایه و ذات انقلاب، امید دادن است و مادامامی که انسان امید داشته است به خواستههای خود خواهد رسید. رابطه بین امکانات و پیشرفت، یک به یک نیست اما رابطه بین امید و پیشرفت یک به یک است، لذا آموزش و پرورش ما به امید نیاز دارد. ممکن است در جایی امکانات باشد اما بدون امید با وجود امکانات نیز به خواستهها نخواهیم رسید لذا امید، مهمترین نکتهای است که باید بر آن تاکید کنیم و در این راستا باید دستاوردهای انقلاب در حوزه تعلیم و تربیت بیان شود.
وی ادامه داد: معلمی، مسئولیت سنگینی است و دارای جایگاه ویژهای است، نباید شان معلم به فهم دیگران مرتبط شود، شان معلم مربوط به ماموریت معلم است، لذا نباید شان معلم به حقوق و دریافتی معلم متصل شود، بنابراین باید به عنوان متولی نظام تعلیم و تربیت، شان معلمان را حفظ و مسائل معیشتی آنان را حل کنیم و باید رسالت خود را ایجاد و ارتقای شان معلم بدانیم.
صحرایی با بیان اینکه امام علی(ع) میفرمایند: «جهل، ریشه هر مصیبت و بلایی است.» و در جایی دیگر میفرمایند: «درد بیدرمان، جهل است.» اظهار کرد: بسیاری از مشکلات ما ناشی از جهل است، معلمان مسئولیت رسالت و آگاهی مردم را بر عهده دارند، لذا معلمان مسئولیت و جایگاه خاصی دارند، زیرا معلم بر جهل، نور میتاباند و به همین علت پیکان همه حملات دشمنان به سمت مدرسه است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که مدرسه و معلم، جایگاه ویژهای در حکمرانی آموزش و پرورش دارند، گفت: حکمرانی آموزش و پرورش فقط از خیابان سپهبد قرنی تهران میسر نمیشود. حکمرانی با خِرد جمعی به نتیجه میرسد. حکمرانی در آموزش و پروش بدون مشارکت معلمان و خانوادهها و شنیدن صدای آنها به سرمنزل مقصود نمیرسد. باید مشکلات نظام تعلیم و تربیت از نگاه مدرسه بررسی شود و از جایگاه مدرسه برای آن راه حل ارائه شود، زیرا اگر معلمان همراهی نکنند، هیچ برنامهای قابلیت اجراییسازی پیدا نخواهد کرد.
صحرایی تصریح کرد: نظام پیشرفت هر کشور در مدرسه شکل میگیرد و بر این اساس باید مدارسی را طراحی کنیم که پیشرفت کشور را رقم میزند. وزیری خوب است که آموزش و پرورش را به مساله اول آن کشور تبدیل کند و هر کشوری که مساله اول آن آموزش و پرورش باشد، پیشرفت خواهد یافت، زیرا بذر پیشرفت در مدرسه کاشته خواهد شد.
وی در مورد اجراییسازی سند تحول بیان کرد: مدرسه، قرارگاه تحول است، لذا اجراییسازی سند تحول باید مستقیما از داخل مدرسه شروع شود. به دلیل این که برنامههای تحولی آموزش و پرورش از ستاد و ادارات شروع میشود، معلمان از برنامهها بیاطلاع هستند و بر این اساس آغاز هر برنامه تحولی باید از مدرسه باشد.
یکی از مسائل فوری و جاری آموزش و پرورش رسیدگی به اعتراضات رتبهبندی است
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که یکی از مسائل فوری و جاری آموزش و پرورش، رتبهبندی معلمان است، اظهار کرد: دولت گذشته به دلیل مشکلاتی که رتبهبندی داشت و امروز ما با آن مواجه هستیم، رتبهبندی معلمان را به مدت ۳ سال اجرایی نکرد اما وجود اعضای جوان در شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم باعث شد تا همت کافی برای اجرای رتبهبندی ایجاد شود.
وی ادامه داد: بیش از ۵۴ میلیون سند در حوزه رتبهبندی معلمان بررسی شد که این مقدار سند، آمار بسیار زیادی است و نشان از کار بزرگی است که در اجرای قانون رتبهبندی معلمان انجام شد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تبیین سیاستهای وزارت آموزش و پرورش در مورد رتبهبندی معلمان در 3 مسیر اظهار کرد: رسیدگی به اعتراضات معلمان درباره رتبههای اعلامشده، یکی از برنامههای آموزش و پرورش است که در این مسیر نیز هدف، کمک به معلمان در کسب رتبههای خود البته بر اساس قانون خواهد بود.
صحرایی ادامه داد: کارگروه نظارت تشکیل خواهد شد تا ویژگیهای متعارف رتبهها مشخص شود و با هدف صحتسنجی و اعتباربخشی، رتبهها سنجیده خواهد شد تا کیفیت رتبهبندی افزایش یابد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: هدف اصلی رتبهبندی، بهبود کیفیت مدارس است، لذا باید مسیر رشد معلم را ترسیم کنیم، آموزشهای خاصی برای توسعه شایستگیهای معلمی باید برگزار شود و معلم باید دائم بهروز شود. دانشآموزان ما تغییرات بسیاری را تجربه میکنند، لذا باید برای بهروزآوری معلمان در راستای هدایت نسل تلاش کنیم و تا زمانی که این کارها را انجام ندهیم، تحول اتفاق نخواهد افتاد.
وی با بیان این که تشکلها در تدوین برنامه هفتم توسعه به آموزش و پرورش کمک کنند، اظهار کرد: برنامههای جاری نباید با سندهای بالادستی ابلاغی نظام به آموزش و پرورش، مغایرت داشته باشد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اگر با هم کار کنیم، تکثیر میشویم و باید اصلیترین دغدغه ما نظام تعلیم و تربیت باشد، به ویژه به کودکان و نوجوانان که در دورهای زندگی میکنند که سرعت تغییرات زیاد است، لذا باید به آنها کمک کنیم که در این دنیای به سرعت در حال تغییر، مسیر رشد صحیح خود را پیدا کنند.
شایان ذکر است در این دیدار، نمایندگانی از تشکلهای کانون تربیت اسلامی، جامعه اسلامی فرهنگیان، جمعیت اسلامی فرهنگیان، جمعیت فرهنگیان جوان، هیئت هماندیشی بسیج فرهنگیان، جمعیت فرهنگیان جهادی، کانون فرهنگیان شاهد و ایثارگر، کانون مدارس اسلامی، جمعیت معلمان و فرهیختگان، گروه معلمان فکور، کنگره معلمان انقلاب اسلامی حضور داشتند.